Deel 21 van ons avontuur... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu Deel 21 van ons avontuur... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu

Deel 21 van ons avontuur...

Door: Betty en Johanneke in Suriname

04 Juni 2012 | Suriname, Paramaribo

Ha lieve mensen,

De week zit er weer op. Elke dag realiseren we steeds meer, dat de tijd in Suriname er bijna op zit.
Dat geeft ons extra motivatie om nog meer te genieten van de dingen die we hier nog mogen genieten.

Ook deze week hebben we weer veel leuke maar ook verdrietig dingen mogen beleven.

Maandag en dinsdag hadden we nog vrij vanwegen Pinksteren. Maandag hebben we onze dag opgevuld met het opruimen van ons huis. De spullen die we graag aan andere mensen willen geven, hebben we verdeeld en staan klaar, om weg gegeven te worden.

Dinsdag ochtend en begin van de middag hebben we samen rustig thuis doorgebracht, want s'middags hadden we de begravenis van Joël.

Rond half 3 werden we opgehaald om naar de Hoogestraat te gaan.
Daar zagen we veel verdriet. Joël werd net in zijn kist thuisgebracht.
De tijd van afscheidnemen was aangekomen, samen met Windy zijn we naar het huis gegaan.
Daar sloten we ons achter aan de rij aan, Waar we al snel door kinderen gesignaleerd die vol verdriet naar ons toe kwamen. Zo ook het zusje van Joël, we zagen haar aankomen en Johanneke sloeg een arm om haar heen en op dat moment kwamen alle emoties er uit en begon ze hartverscheurend te huilen. Dit deed ons veel, ze klemmende om ons heen en kon niet eens op haar eigen benen meer staan. Johanneke heeft haar opgepakt en is met haar in der armen langs de kist gelopen om afscheid te nemen van Joël. Daarna zijn we doorgelopen na buiten de poort en hebben daar de kinderen geprobeerd te troosten. Toen het afscheid nemen voorbij was en het tijd was om naar de begraafplaats te gaan kwam moeder even tegen ons zeggen dat ze blij was dat we haar kinderen opvingen en ons daarover bekommerde.
Bij de begraafplaats aangekomen hebben we de rouwdienst bij gewoond. Mooi was het om te horen dat daar het lied: welke vriend is onze Jezus die in onze plaats wil staan en het lied Blijf mij nabij werdt gezongen ook werd er in het kort iets verteld aan de hand van Romeinen 14. Dit is wel een beetje traditie maar toch weten de familie leden er van dat er een God bestaat.
Ook hier was de tijd gekomen van echt definitief afscheid nemen van Joël. Iedereen gaf voor de laatste keer de ouders en gezinsleden een hand en wierpen nog een laatste blik in de kist. Zo ook wij en johanneke had Ieeën in de armen en vroeg aan moeder of ze hem over wilde nemen maar als antwoord kreeg ze 'wil jij hem alsjeblieft vast houden'. (dit was voor ons wel apart omdat je dit in Nederland niet gewend ben) maar het was fijn om dit voor de ouders te mogen doen. Het was verdrietig om te zien hoeveel verdriet de ouders hadden. Een hart geschreeuw en geween vervulde de ruimte. De kist werd gesloten en we gingen naar het graf om Joël te begraven. De kist zakte naar beneden en daar werden bloemen en groene ballonnen (die al die tijd aan zijn kist hingen) op gegooid en het graf werd gelijk gesloten door twee mannen die dat als werk hadden. Er gingen 3 grote stenen op en daarover heen cement. Toen dat klaar was werd daarin geschreven met een stokje door een familie lid de naam en geboorte datum en sterf datum van Joël.
Terug naar huis en aangekomen bij de Hoogestraat hebben we Ieeën thuis gebracht en de ouders nog even een hand gegeven en moeder gezegt dat we nog wel een langskomen als het weer wat rustiger was. Dit vond zij heel erg fijn. Het was voor ons een zware dag en erg indrukwekkend. Maar het was goed om te doen.! Dit mochten wij echt zo ervaren.

Ook willen we jullie bedanken voor het medeleven en Gebed. Dit heeft ons erg goed gedaan.

Woensdag morgen hebben we gewerkt en we keken uit naar de middag om weer naar de Hoogestraat te gaan. Hier werden we door de kinderen erg enthousiast ontvangen. We waren de auto nog niet uit of ze kwamen al op ons afgerend en vlogen om onze nek. Het is geweldig om er op die manier voor de kinderen te mogen zijn. Deze middag was het ook erg druk op de club er waren 35 kinderen. Ze hebben lekker wat gekleurd en hun belevenissen kunnen delen met ons. Zo heeft het ons ook geholpen om te zien dat deze kinderen ons hard nodig hebben en zo hebben wij het verdriet van Joël een plekje kunnen geven. Samen mochten we met de kinderen ook nog een mooie middag beleven waar het zingen en de Bijbel vertelling centraal stond. Ook hebben de kinderen genoten van het foto's maken met onze camera en mogen we terug kijken op een mooie bijzondere middag.
De rest van de dag hebben we lekker rustig aan gedaan..

Donderdagmiddag en avond hebben we aan ons schoolwerk gezeten. Dit had eigenlijk al af moeten zijn maar door alle omstandigheden zijn we er niet aan toe gekomen en hebben we dat die dag mogen doen. Dat Gaf een heerlijk gevoel om nu echt bijna klaar te zijn met alles.

Vrijdag zijn we rond 2 uur naar de stad gegaan om onze laatste souvernirs te halen en hebben we zo goed als onze laatste inkopen gedaan. Gezellig wat gedronken samen in de stad en wat foto's laten ontwikkelen voor de kinderen in de Hogestraat die nog graag een foto wilde van Joël.

S'avond zijn we uit eten geweest en hebben we op een terasje aan de waterkant nog even wat gedronken.

Zaterdag zijn we de hele dag met Fam. Bijkerk naar rocky's waterpark geweest. Hier hebben we mogen genieten van elkaar en van het mooie weer. Deze dag al vast voor ons afscheid want verder zit de planning voor de aankomende 2 weken al helemaal vol. Hier hebben we heerlijk gezwommen, gevolleybald en gespeeld met de kinderen. En ook niet te vergeten genoten van het prachtige weer om nog even wat bij te kleuren voordat we naar Nederland gaan.
S'avond hebben we met elkaar wat filmpjes gekeken die gefilm waren met de filmcamera. Er was gefilm toen we met het MAF vliegtuig naar Ladoewani gingen en dat hebben we terug gekeken. Was erg leuk. Verder hebben we wat gekletst met elkaar en zijn die avond ook blijven slapen in hun logeerhuisje omdat we de volgende morgen toch weer betijds op moesten.

Zondag morgen hebben we met elkaar een preek geluisterd van Dominee Kaptein over Pinksteren. (Romeinen 8 1-17)

Aan tafel wat spellen zitten doen waaronder 'mens erger je niet". Was erg gezellig zo met elkaar. Ook hebben we die middag nog lekker even gezellig met elkaar een stukje gewandeld en genoten van het mooie weer.
En toen was het al snel tijd om weer naar de Hoogestraat te gaan. We kijken terug op een gezellig en fijn weekend met Fam. Bijkerk.

Lieve mensen nogmaals bedankt voor jullie steun de afgelopen week en we willen jullie vragen om de kinderen van de Hoogestraat (en van Suriname) mee te nemen in het gebed. Want dit hebben zij echt nodig.!

We wensen jullie een hele goede werkweek..!

Heel veel liefs vanuit een Warm Suriname.

• 04 Juni 2012 - 07:27

Martijn En Lisette:

Hej Betty,

Nu ben ik toch weer is de eerste... (standaard op maandagmorgen ff verhaal van Betty lezen.) Het komt allemaal steeds dichterbij hè! We hebben er zin in hoor, dat je weer terug komt. Kan je ook gewoon weer gezellig mee bbq-en, voetbal kijken en gezellig kletsen.. :) Maar.. het komt in de buurt.

Je hebt weer veel beleefd, geleerd en ervaringen op gedaan. Dat was natuurlijk ook de bedoeling. Dus je missie is geslaagd, tijd om terug te komen dus.. :)

Meis, geniet er nog ff van en pas goed op jezelf!

Liefs,
    Tijn en Lies

• 04 Juni 2012 - 07:38

Moeder Anja:

ha jo en betty
    inderdaad een indrukwekkende en verdrietige week hebben jullie achter de rug.
    maar ik ga toch niet de indruk krijgen dat jullie daar eigenlijk toch willen blijven want dat willen wij niet wij gaan met zn allen heel veel zin krijgen in jullie terugkomst en verlangen naar jullie thuiskomst, maar dat heb ik verkeerd toch!
    ik snap wel dat jullie er veel moeite mee zullen hebben met het afscheid daar heb je te veel voor meegemaakt met elkaar.
    nou jo en betty geniet nog even van suriname ook van het weer want hier is het weer echt nederland met best wel wat regen en kou dus jo wat betreft het kleurtje dat win jij echt wel.
    groetjes je moeder

• 04 Juni 2012 - 07:45

Martha:

Ha Jo en Betty,

Even een kort berichtje, want ik ben aan het werk.
    Leuk verslag weer... Fijn dat jullie het zo mooi hebben kunnen afsluiten van Joel.
    Leuk dat je zo met de Fam. Bijkerk een weekendje opgetrokken ben, ze zullen jullie wel gaan missen over een aantal weekjes. Het einde is bijna in zicht. Geniet er nog even van
    Veel suc6 met afscheid nemen...
    Wij kijken naar jullie terugkomst uit....

Liefs Martha

• 04 Juni 2012 - 08:25

Cora En Jan:

Ha zussie,

Idd een indrukwekkende week gehad. Iets wat je waarschijnlijk allemaal liever niet mee had willen maken. Fijn dat jullie er zo konden zijn voor die fam. Dat geeft wel aan wat voor band jullie ook met die kinderen hebben opgebouwd.

leuk dat afscheidsuitje met fam bijkerk. volgens mij zijn jullie die ook echt al famillie gaan zien.

geniet van deze week het zal best dubbel zijn zo die laatste weekies.

en jo, ik denk wel dat jij het nu een keer van me wint hor kwa tint haha....

liefs en een dikke knuffel van je zus

• 04 Juni 2012 - 08:36

Fija:

Hallo Meiden.
    Alweer een week achter de rug .
    Het was voor jullie een week met verdriet.
    Fijn dat jullie de kinderen zo goed opvangen.
    Maar ik weet dat je daar ook kracht voor krijgt.
    We hebben een GOD die ons ziet en hoort,al begrijpen we het soms niet.
    Maar jullie gaan nu aftellen nog even en je bent weer thuis.
    Ik denk dat ik jullie berichten dan gaat missen.
    Vanmiddag komt er bij ons in de bijbelshop een camera ploeg van de eo.
    Mijn collega Gitty word dan naar ons werk voor de winkel gevraagd.
    Ik ben benieuwd het wordt uitgezonden via kanaal 24 digitaal.
    Natuurlijk ga ik vanmiddag even kijken Groetjes Fija

• 04 Juni 2012 - 08:37

Kees, Luc. En Kids :

Ha meiden,
    Vorige week niet gereageerd, maar wel aan jullie gedacht, hoor!
    Jullie hebben een paar moeilijke weken achter de rug en zullen hieraan een onuitwisbare herinnering aan Suriname overhouden. Wat zijn de juiste woorden in zo'n groot verdriet...
    Veel sterkte nog de laatste weekjes van afscheid nemen en nog een beetje genieten!
    D.V. tot gauw!!!
    Groeten van ons.

• 04 Juni 2012 - 08:48

Jaap En Petra & Kids:

Ha Lieve Zus,

Ja het komt nu idd steeds dichterbij he, we snappen dat het voor jullie heel erg dubbel moet zijn om de kinderen van de Hoogestraat straks weer achter te moeten laten.
    Goed dat jullie de kinderen zo goed voorbereiden dmv het bord dat jullie voor ze hebben gemaakt!
    Di moet wel een heel verdrietige dag geweest zijn, een dag die jullie nooit meer vergeten denk ik!

Fijn dat jullie schoolwerk zo goed als af is!! Vandaag ga ik op school vragen of de jongens vr ochtend de 22 thuis mogen blijven zodat ze je van schiphol op kunnen halen!!!

Wat een geweldige leuke foto's weer jo!

Wij wensen jullie heel veel sterkte toe met het elke keer weer een beetje afscheid nemen van jullie kindjes daar en wij zien uit naar jullie thuiskomst!!!

Liefs een dikke knuffel van de Herkies

• 04 Juni 2012 - 09:03

Martin & Elize:

Hej Betty,,

Je hebt echt heel wat meegemaakt daar. Apart en indrukwekkend om ook een begrafenis mee te maken daar. Zeker op de manier waarop hij aan zijn eind is gekomen. Bijzonder hoe jullie voor die kinderen mochten zorgen. Idd heel mooi om zo voor hun wat te betekenen.

Het gaat nu opschieten meid! Bijna klaar met je schoolwerk, en dan lekker nog even genieten van je mooie tijd daar.
    Je kan denk ik terug kijken op een mooie, indrukwekkende en leerzame tijd! 5 maanden lijkt heel erg lang, maar ik denk dat ze omgevlogen zijn! Natuurlijk ene week harder als de andere.
    We kijken er erg naar uit dat je weer terug bent.. dan is ons groepje weer compleet!!:D:D

Heel veel succes nog de laatste weekjes!!!
    Dikke knuffel
    Martin & Elize

• 04 Juni 2012 - 16:49

Rianne:

Hey schoonzussie,

Wat een indrukwekkende week heb je achter de rug. Wel mooi dat jullie steun rond de begrafenis erg werd gewaardeerd.
    Fijn dat al je school werk nu zo goed als af is, heerlijk!!!

Geniet nog even van de laatsen weken!!!
    bedankt trouwens voor je kaartje, echt heel leuk!!!!!

Veel liefs Rian

• 04 Juni 2012 - 17:58

Fijanne :

ha zussie wat leuk dat je bijna terug komt

ik ben aan het aftellen

• 05 Juni 2012 - 12:18

Marielle Vd Veer:

Ha meiden!
    Hier weer een berichtje vanuit koud en nat Nederland! Leuk om al jullie ervaringen weer te lezen, maar wat een heftige dingen zijn er allemaal gebeurd! Ik kon echt met jullie meevoelen als het gaat om Joel, zo erg! Wat super dat jullie de kinders zo opvangen, wat zullen ze dat nodig hebben zeg. Heel veel succes de laatste weekjes, en alvast heel veel sterkte met het nemen van afscheid! Windy en de Bijkerkjes zullen jullie gaan missen! Hier in Nederland zal ik jullie zeker gaan zien! Lijkt me leuk!

Groetjes aan allemaal!
    Liefs, Marielle

• 05 Juni 2012 - 14:29

De Buufjes :D:

Hoooooiiii!!

Ja hoor, daar zijn we weer..lekkertjes terug van weggeweest! We zijn weer helemaal bijgelezen nadat we wegens wanbetalend gedrag geen internet hadden... Deurwaarder op de stoep, dikke rekening op de mat maar nog net op tijd om niet voor de rechtbank te hoeven verschijnen, kortom we gaan gewoon weer lekker door in t oude patroon... "Ik snap er niks van, snap er niks van.."

Hoe is het met Renée? Zit Freddy nog steeds achter haar aan? Zijn er al kleine slikkers en kakkers op komt? En vechten Jos en Sander elkaar nog de tuin uit of leven die inmiddels ook in harmonie met elkaar?

Jullie wasmachineverhaal is fascinerend..is onze wasmachine nog wel intact of hebben jullie die ook al om zeep geholpen ;) ? Misschien moeten jullie dan eens andere zeep proberen ;)..!

En is de G-sale al failliet? Ook voor hen komt de crisistijd eraan als jullie vertrekken..wat zullen ze jullie gaan missen, arme Chinezen. Moeten ze nog een keer de hele cola-bestelling aanpassen..

Genoeg gekheid, we hebben genoten van jullie verhaal! Het blijft een heftig verhaal van Joel maar het is fijn dat jullie het af hebben kunnen sluiten..!

Kusje van ons!

• 06 Juni 2012 - 20:42

Silvia Peter Shanna:

Hoi Betty,

Nou het zit er bijna op voor jullie. Maar wie had dit verwacht dat jullie zoiets ellendigs mee zouden maken. Dit is zo triest daar heb je geen woorden voor. Jullie hebben in al die maanden zoveel meegemaakt, ik heb echt respect voor jullie.Ik heb dan wel niet zo vaak reacties geplaatst maar heb jullie wel al die maanden gevolgd.Nou Bet als je terug bent kom je maar snel een fruithapje halen haha.Geniet er nog maar van daar want hier is het weer echt Hollands. Nou meiden succes nog de komende weken en ik hoop dat jullie verdere ellende bespaart blijven.

Groetjes en een dikke kus van ons!!!

• 07 Juni 2012 - 18:36

Danielle:

heey jo en betty
    wat een leuke manier van wassen
    we zij hard aan het aftellen....nog twee weken
    veel sterkte verder en veel succes

liefs danielle

• 09 Juni 2012 - 08:01

Omehenk En Tantelize:

lieve meisjes
    wat een bewogen week voor jullie,mooi zoals jullie ook meegeleefd hebben.
    meeleven is zo goed blijf zo je hele verdere leven,dit is iets om nooit meer te vergeten.
    sterkte en veel liefs van ons.
    ome henk en tante lize.