Deel 22 van ons avontuur... :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu Deel 22 van ons avontuur... :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu

Deel 22 van ons avontuur... :-)

Door: Betty en Johanneke in Suriname

11 Juni 2012 | Suriname, Paramaribo

Ha Hollanders,

Hier weer even een week verslag uit Suriname.
Elke dag realiseren we ons steeds meer dat er een tijd van komen is en een tijd van gaan. Nog even dit nog even dat en ow jah dat moeten we ook nog even regelen.
Zo was de afgelopen week ook weer helemaal vol gepland.

Maandag zijn we naar onze stage geweest en thuisgekomen zijn we achter onze laptops gekropen om nog de laatste dingen voor school te doen. Heerlijk gevoel om klaar te zijn.!!

Dinsdag middag kwamen Lenneke en Jobke op visite en hebben we s'avond met elkaar gegeten en heerlijk gekletst. (iets tiperend van de vrouw)Ook hebben zij bij ons genoten van een warme douche die ze al 4 maanden moeten missen.

Woensdag zijn we uit ons werk gelijk naar de stad gegaan voor nog wat laatste souvernirs. Daar vandaan zijn we gelijk door naar de kinderclub gegaan.
Die middag hadden we club met de tieners en hebben we het spel levend ganzenbord gedaan. (Dit hebben wij op school met de klas wel eens voor een project gemaakt).
Hierin kwamen ook Bijbelse vragen aan bot dus het was gelijk een test om te kijken wat ze wisten.
De groep hadden we in tweeën verdeeld de meiden aan een kant en de jongens aan een kant. Het was echt geweldig om de jongeren zo fanatiek bezig te zien en de antwoorden op de Bijbelse vragen waren ook allemaal goed. Daar waren we echt super blij mee.
Aan het einde van het spel liep de spanning hoog op want beide groepen stonden op nummer 40 en op nummer 41 zouden ze binnen zijn. En toen een hard gejuich de meiden hadden gewonnen en vlogen om elkaars nek, en de jongens maar beweren dat het fals was.
Het was echt een fantastische maar ook een mooie middag met elkaar en we hebben er echt allemaal van genoten.

Uit de club ging Windy met ons mee naar huis en heeft gezellig bij ons wat gegeten. Ook hebben we met elkaar de uitjes door besproken voor aankomende week en alles even op papier gezet. (typisch iets voor ons)

Donderdag middag uit stage zijn we gelijk door gefietst naar de winkel omdat die middag familie van Daaln(zusjes en broetjes van Joël) uit de Hogestraat op visite zou komen. Even wat lekkere dingen gehaald om de kinderen te verwennen.
Om 3 uur kwamen ze aan en bij binnenkomst hebben we gelijk de cadeautjes gegeven en moeder blij gemaakt met wat theedoeken en handdoeken en wat kleding van ons wat we niet meer mee naar Nederland zouden nemen. Ze vond het echt helemaal geweldig en was er erg blij mee.
De kinderen hebben die middag wat achter de laptops gezeten want jah die hebben ze thuis niet.
Tot Jonathan naar de wc was geweest en daar de douche had gezien, naar ons toe kwam van zuster mag ik douche? Tuurlijk ga maar en Ieeën kleden zich ook direct uit. De kinderen hebben echt genoten van een heerlijk douche waar ook zelf warm water uit kwam. (thuis douche de kinderen in een grote tijl dus dit was echt heel bijzonder voor hun) hup bal mee de douche in en zo hebben ze samen een tijdje genoten van de douche. Echt super om dan die blijde gezichtjes te zien. Ook Ugenia is later nog even onder douche gegaan en vond het ook echt heerlijk. Het geef je zelf zo'n goed gevoel van binnen omdat je met zo iets kleins wat voor hun zo bijzonder is ze helemaal blij kan maken.

Het was ook een snoep middag voor ze. Bij binnekomst kregen ze een lekker snoepje. later popcorn want daar had Jonathan speciaal om gevraagt en met het avond eten hebben ze frietjes met kipnuggets op en als toetje een lekker ijsje.

We kijken terug op een geweldige middag.
Waarin de kinderen hebben genoten. Je kunt ze met zo iets kleins al zo blij en gelukkig maken.

S'avond hebben we bijbelstudie gedaan met als thema "vriendschap". De vraag die hierin centraal stond was; Zijn wij ook zo'n Vriend(in) als Jezus die zijn leven gaf voor degene die Hij liefhad?
Hier hebben we deze avond met elkaar over nagedacht en dat was mooi en goed om te doen.

Vrijdag had Betty een daagje vrij en is Johanneke wezen werken. Toen Johanneke uit haar werk thuiskwam hebben we wat gegeten en zijn we vetrokken naar de stad om nu 'echt' de laatste souvernirs te kopen.

Uit de stad zijn we naar huis gegaan en hebben daar onze fietsen gepakt en zijn naar Jacolien gereden. Daar tegen over wonen ook een aantal kinderen die altijd naar de club komen en daar hebben we een klein cadeuatje gebracht. Zij waren helemaal gelukkig en blij met hun nieuwe zwemkleding. De kleding ging uit en het werd gelijk allemaal aangetrokken. Wat is het toch fatastisch om kinderen die het veel minder hebben als wij op die manier met zo iets kleins gelukkig te maken.
Zo kunnen ze aankomende week met het uitje hun nieuwe zwemkleding aan. Hier zagen ze al helemaal naar uit.

Na een tijdje gewacht te hebben op moeder die uit de stad moest komen hebben we haar verteld dat we de kinderen een cadeautje hebben gegeven en dat we het super leuk zouden vinden omdat woensdag bij ze aan te zien. ( dit hebben we duidelijk benadrukt anders is de kans groot dat ze het verkoopt en het geld wat ze er voor krijgt aan zichzelf uit geeft) terwijl de kinderen het zo hard nodig hebben.

Vrijdag avond hebben we met vrienden en surinaamse vrienden gebarbecued in Lelydorp. Hier hebben we een leuke avond gehad en ook echt van de gezelligheid genoten.

Zaterdag gingen we vroeg op en zijn we heerlijk een daagje naar het strand geweest samen. Heerlijk een beetje zonnen en slapen in de strandstoelen en af en toe is een duik in het water.(wat gaan we dit toch missen) We hebben genoten van het mooie weer en de rust om ons heen.
s'avond hebben we lekker rustig aangedaan en geprobeerd om een filmpje te kijken maar die was alleen in het engels dus de conclusie was al snel we zoeken ons bed op en gaan de binnenkant van onze ogen bekijken.

Zondag was voor ons een rustig daagje waarin we lekker even konden uitslapen.
s'middags zijn we naar de kinderclub gegaan en hebben we weer genoten van een gezellige middag met de kids.
Uit club hebben we bij Fam. Bijkerk gegeten en wat spelletjes gedaan. Dit was erg gezellig en nu het nog kan genieten we er nog maar extra goed van.

Ook hebben we het afgelopen weekend de Surinaamse Haan ontdekt. Die kraait niet netjes om 6 uur zodra de zon opkomt maar die doet het relaxt aan en plakt er de Surinaamse uurtjes aanvast en laat zich om 9 uur nog is horen;)

We wensen jullie vanuit Sur allemaal een goede werkweek toe en wij gaan beginnen aan onze laatste week stage.!

Heel veel liefs van ons.!

• 11 Juni 2012 - 06:59

Jan En Cora:

Ha zus,

wat hebbie weer een druk weekie gehad.
    volgens mij vliegen ze om en is het moment zo aangebroken dat je weer richting nederland kom.

leuk dat spel levend ganzenbord...hebben wij ook wel eens gemaakt op de spw.
    en leuk dat de fam van Joel een middagje kwam het ziet er gezellie uit.

dat strand ga je zeker missen want hier is het maar nattig bewolkt en gewoon nog lang geeen zomer.

geniet van je laatste week stage en sterkte daar dan met afscheid nemen.

liefs coor

• 11 Juni 2012 - 07:15

Moeder Anja:

ha jo en betty
    wat een leuke fotos van de spelmiddag en joels fam op bezoek heel leuk.
    ze hebben allemaal zichtbaar genoten
    jammer dat het binnenland niet door kon gaan maar jullie hebben evengoed van je vrije dagen genoten.
    zou het nog lukken denk je thuis in het ritme van alles wat zo gewoon is , ik denk dat je er best wel even moeite mee zal hebben, maar het komt vast wel goed.
    nou sterkte met het afscheidnemen want nu komt het wel heel dichtbij dat je weer thuis komt!!!!!!!!!!!!
    groetjes je moeder

• 11 Juni 2012 - 07:21

Martin & Elize:

Hoihoi,

Het is weer maandagmorgen dus heb snel jullie verslag weer gelezen!!
    Heel veel succes de laatste week op jullie stage..! Geniet er maar extra van!

Dikke knuffel Ons

• 11 Juni 2012 - 07:37

Jaap En Petra & Kids:

Ha Zusje en Betty,

Wat een drukke week zo te lezen tziet er weer erg leuk uit hoor!!
    Wat fantastisch om die kinderen al blij te kunnen maken met een warme douche!!!!!!!
    Nou Meiden geniet nog even van het warme weer en neem het dan maar mee naar nederland!!!
    Laat jullie geliefde vriend rene alsjeblieft daaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrr!!!! waha

dikke knuffel van ons ´´ de Herkies``

• 11 Juni 2012 - 07:41

Br:

hoi meiden
    weer een leuk verslag en leuke foto's
    een drukke week en hier en daar al een beetje afscheid nemen dit doet zeer he!!
    loslaten en achterlaten is wel eens moeilijk
    en wat een dankbaar werk mogen jullie doen zeg
    verwen ze nog maar lekker nu het nog kan en succes met de laatste week stage
    liefs uit het lekdorp

• 11 Juni 2012 - 07:48

Fija:

Hallo Meiden jullie gaan nu echt aftellen.
    Misschien nog een keer een verslag van jullie.
    Wat goed en fijn dat de broers en zussen van Joel zo bij jullie genoten hebben.
    Wat is de jongste een schatje je zou ze zo meenemen.
    Meiden nog een fijne tijd en geniet van alles Groetjes Fija

• 11 Juni 2012 - 08:28

Kees, Luc. En Kids :

Ha Meiden,
    Wat zullen ze jullie gaan missen daar....!
    Wat voel je je dan rijk als je ze zo blij kan maken...
    Tegelijkertijd moet je de mensen en vooral de kindereren ook weer los gaan laten...
    Moeilijk voor jullie en voor hun! Veel sterkte ermee !
    Doe familie Bijkerk de groeten van ons en we hopen tot gauw!
    Groeten van ons.

• 11 Juni 2012 - 09:24

Martha:

Ha meiden...

Zo jullie weekje was weer vol gepland. leuk hoor..
    Heb je de kleine boekjes al uitgedeeld die wij mee genomen hadden...?
    Of bewaar je dat voor het laatst...
    Hier wordt erg naar je uitgekeken hoor, thuis en in de buurt...:-)
    Neem de zon maar mee, dan komt het wel goed, het strand dat zal je zeker wel gaan missen... maar ja een ieder land zo zijn eigen dingen....
    Heel veel liefs en tot hoors,

Gr martha

• 11 Juni 2012 - 11:02

Arjan& Annemieke:

Heerlijk, weer een verhaal om te lezen!
    Geniet van alles daar..voor je het weet,
    ben je weer thuis. Wij tellen af, samen met jullie!

Tot snel!!

Liefs

• 11 Juni 2012 - 15:08

Omehenkentantelize:

de laatste weekjes de laatste dingen .afscheid nemen begint al.
    we hopen dat jullie in een zonnig nederland aankomen[wij hebben dan vakantie]
    dus hebben we er beiden plezier van.
    Groetjes en tot volgende week.
    Ome Henk en Tante Lize.

• 11 Juni 2012 - 16:35

Danielle:

hey meiden
    nog twee weken dan is het al zo ver
    wat gaat de tijd snel
    geniet nog van de laatste weekjes en verwen ze maar nog eens lekkker

liefs danielle

• 11 Juni 2012 - 18:01

Anne-wil:

Hááá meiden,

Zo wat leuk weer zeg om het verhaal weer te lezen hoor!!
    Ohw.. ik denk nog zo vaak aan jullie en dat kleine mannetje,
    wat erg is dat om mee te maken!!
    Maar wel fijn dat je zo leuk met die familie om gaat zeg, helemaal een gezellig middag hebben jullie gemaakt voor ze!! leuk om te zien zeg!!

oohww.. dat spel das ook leuk, jongens tegen de meiden lache joh!!
    Leuk om te zien hoeveel ze dan oppikken, ze wisten de Bijbelse vragen dan goed!!
    leuk hoor!!

Ooohw.. en dat strand heerlijk joh Bett..!
    heerlijk relax..:)
    dat geloof ik jaa, dat regenachtige Nederland!

Zoo.. wat is de tijd toch snel gegaan héé!
    nog maar 10 dagen!!
    DAN KOMEN JULLIE AL TERUG..:)
    helemaal zin in natuurlijk!!
    Super hoor meiden, heerlijk weer iedereen zien!!
    Maar je moet daar ook wel weer afscheid nemen, maar meiden ik weet zeker dat jullie daar iets moois achter laten zeg!!
    Al dat werk wat jullie hebben gedaan, super hoor!!
    Ook die club's over de Bijbel.. super mooi werk zeg!!

Nou meiden ik wens jullie heel veel plezier deze laatste volle week!!
    en het laatste weekend... en het laatste....;)
    Ohw ohw.. geniet er maar van!

Groetjes vanuit Waardenburg en dat mooie dorp Hardinxveld..:)

• 11 Juni 2012 - 18:34

Kelly:

Ha dames,

Zo jullie tijd zit er nu echt bijna op in Suriname.
    Jullie hebben weer veel meegemaakt heb ik gelezen en ook moeilijke dingen zeg. Vandaag hoorde ik het op school, ik was er wel even stil van moet ik zeggen!.. Zo heftig, voor jullie en metname voor die familie natuurlijk. Ik wens jullie en de familie heel veel sterkte toe!

Ik ben wel blij om te lezen dat jullie ook nog wel leuke dingen hebben kunnen en mogen doen, erg leuk! En wat doen jullie toch leuke dingen voor die kinders daar ;)

Meiden, zet hem op met de laatste loodjes en ik vind het leuk om jullie weer beleven en welzijn te mogen zien in Nederland :D

xxx Kelly

• 11 Juni 2012 - 20:13

Rianne:

Ha schoonzussie,
    Wat een super leuke foto`s weer!!!!!
    geniet van je laatse weekje stage!!!!
    Veel liefs Rian

• 14 Juni 2012 - 07:30

Joëlle:

Hoi, Hoi, Jo,
    Ik ben aan het aftellen hoor...
    Ik heb er zo'n zin in om je weer te zien...
    Ik ben benieuwd of ik veranderd ben in een half jaar tijd, wel heb ik nieuwe spaakbeschermers op m'n rolstoel hoor, allemaal fleurige bloemen!
    Misschien ben jij wel zo bruin dat ik je haast niet meer herkend!!
    Nog even genieten en afscheid nemen daar en kom dan maar snel met het vliegtuig hierheen hoor!
    Succes nog eff...
    Dikke knuf, Joëlle -x-

• 14 Juni 2012 - 08:29

Martijn En Lisette:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 nachtjes nog slapen en dan is Betty weer terug!!
    Gezellig, kijken er naar uit!!

Tot snel...

Liefs,
    Tijn en Lies

• 16 Juni 2012 - 21:25

Pa En Ma Vogel.:

Wij leven met jullie mee het schiet nu aardig op dat je terug komt.
    Vraagt naar de Heere en zijn sterkte.
    Met een hart groet van ons alle.
    Fam.C.Vogel
    P.weg 160.