Deel 19 van ons avontuur.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu Deel 19 van ons avontuur.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bettyenjohannekeinsuriname - WaarBenJij.nu

Deel 19 van ons avontuur....

Door: Betty en Johanneke in Suriname

21 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Hallotjes,

Deze week was voor ons een week van ontkenning of accepteren.
Bij het maken van een maaltijd 'Rotie', vroegen we ons toch echt wel af, of dat we geen Surinamers waren geworden. Maar na een blik in onze paspoorten en in de spiegel en optijd klaar staan voor de taxi, wisten we het weer zeker. We zijn in hart en nieren HOLLANDERS.

En niet alleen die dingen bevestigde dat, maar ook de drive die we hebben om elke keer weer uit ons werk thuis te komen en voor school te gaan werken. Een echte Surinamer zou denken eten (buikvol) en slapen maar.!
Dus het is wel voor de 100% duidelijk we zijn nog geen Surinamers en daar zijn we eigenlijk best wel trots op.

Zo hebben we van de week onze week weer doorgebracht met veel schoolwerk, bijbelstudie en nog even genieten van de buurmeiden. En niet te vergeten de kinderclub want deze lieve kinderen gaan we echt ontzettend missen. Als we daar aan denken, zit onze hoofd vol met zorgen en bieden we ze het liefst een veilig en goed thuis. We weten dat, dat niet kan en daarom geven we ze de liefde mee die we nu op dit moment nog aan ze kunnen geven en die in ons zit.

En ja, toen stond het weekend weer voor de deur wat wij totaal niet vervelend vonden.
Een weekend weer wat dichter bij onze vetrek datum maar ook even geen werk waar we aan hoefde te denken.
Want daar zijn we echt een beetje klaar mee. De uitdaging is er voor ons wel een beetje van af. En we zouden zo graag wat dingen veranderen maar dat hebben we in de tijd dat we hier zijn wel ondekt dat gaat niet lukken. Soms is dat ook wel een beetje frustrerend je ziet dan dingen gebeuren dat je denkt dat kan verkomen worden maar als je dat zegt dan wordt je echt aan gekeken van daar komt die bakra weer met z'n wijsheden.! Maar aan de anderen kant wordt er van ons gevraagt of dat we tips door willen geven van hoe ze dingen anders kunnen aanpakken. Dit geeft voor ons een onduidelijk beeld wat ze van ons verwachten. Maar dan denken we geen zorgen voor de dag van morgen en gaan we nog steeds met veel plezier genieten van de tijd dat we nog in Suriname zijn.

Afgelopen weekend hebben we veel tijd met de buurmeiden doorgebracht. Vrijdag avond zijn we met elkaar een filmpje wezen kijken en bij de buurmeiden wat wezen drinken.

Zaterdag was voor ons een aparte dag.
Zelfs die dag moest de wekker gezet worden. Dit waren we niet gewend en hadden we soort van ontwenningsverschijnenselen die uitwerkte met '3 keer de wekker verzetten'. :D
Maar helaas, was het dan toch tijd om uit bed te gaan. Na een blik in de spiegel en onze holle kies gevuld te hebben, stonden we klaar.
Maar toen moest het bordje Hotel nog van pas komen. De buurmeiden hadden geen kruimel brood meer in huis en kwamen ze snel bij ons nog wat eten.

Na het eten zijn we richting de stad gegaan om Souvernirs te kopen. We hadden tenslotten thuis een afstreep lijstje gemaakt. (egt Jo en Bet). Wij waren dus zo klaar, maar de buurmeiden hadden nog wat langer de tijd.
Dus hebben wij even buiten zitten genieten van de leef wereld in de stad en vooral niet te vergeten 'onze planning door nemen'! :P

Nadat al onze tassen gevuld waren en een pijn hoofd hebben van het denken of dat het wel in de koffers gaat passen, zijn we met elkaar voor de ontspanning wat gaan eten en drinken.

Eenmaal thuis hadden we een paar uurtjes vrij voor ons zelf. Lekker ff luieren, douche en natuurlijk niet vergeten bellen met het thuisfrond.
De rest van de avond hebben we gevuld met lekker eten bij de 'optimist' en een hoop gezelligheid.

Zondag werden we vanwege slecht weer en een soort van zwembad weer voor de deur, op gehaald door Andy Bijkerk.
We hebben bij hun een preek geluisterd van Ds. Kaptein. Hij sprak uit Johannes 14: 1-3. Het was mooi en aansluitend op de bijbelstudie van deze week.
De rest van de dag zijn we ook bij Fam Bijkerk geweest en hebben daar onder anderen gehangmatteerd(slapen in een hangmat) :P !

S'middags zijn we weer naar de club geweest, wat weer oud en vertrouwd was. De kinderen waren betrokken bij het geen wat er verteld werdt door 'Zuster Windy'. We hopen dan ook elke week dat het verhaal de kinderen bij zou blijven, Zodat ze mogen zien hoe groot Jezus liefde is.

Ook zijn we deze week tot conclusie gekomen hoe bijzonder onze vriendschap is. Dit kregen we te horen van iemand die net een avondje konden en die ons had geobserveerd.
Hij vond het heel speciaal dat we de zelfde kleding droegen, want vrouwen willen toch altijd individueel anders zijn, ook vond hij het mooi om te zien dat we elkaar zo aan vulden en we met elkaar rekening hielden.
Dit liet ons wel stil staan, hoe speciaal de tijd in Suriname voor ons is! (L)

Een week van veel conclusies en we er achter zijn gekomen, dat het weer tijd wordt voor de zon en actie. Zodat we met jullie weer wat foto's kunnen delen.

Heel veel liefs van uit Suriname.
We missen jullie ALLEMAAL (L)

• 21 Mei 2012 - 07:51

Fija:

Hallo Meiden.
    Toch denk ik als jullie weer thuis zijn Suriname missen.
    Jullie hebben zoveel meegemaakt,ook al loop je tegen dingen aan die beter kunnen.
    Maar het is al met al wel heel leerzaam geweest.
    Hoeveel vliegtuigen hebben jullie nodig om al je koffers met inhoud thuis te krijgen.
    En Johanneke wel oppassen met wat je mee neemt.
    Voor je het weet, nou je wil toch niet hetzelde als wat je broer heeft meegemaakt
    Of maak je daar een spannend verhaal van.
    Meiden tot volgende week Groetjes Fija

• 21 Mei 2012 - 09:10

Moeder Anja:

hallo jo en betty
    wat een verhaal weer we snappen dat jullie naar holland verlangen wij verlangen ook naar jullie terugkomst ook al duurt het nog een maand we hebben het idee dat het nu heel snel zo is.
    eindelijk is het bij ons ook zomersweertje echt lekker we hopen dat het zo blijft.
    de basisschool kinderen hebben nu vakantie dus is dat erg lekker .
    verder veel sterkte met de voorbereidingen van het afscheid nemen in suriname en tot skypes.
    je moeder

• 21 Mei 2012 - 10:29

Rianne:

Hey Jo!!!!
    Wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen.
    gelukkig dat jullie niet echte surinamers zijn geworden omdat je anders straks thuis wel echt ontwennings verschijnselen gaat krijgen HAHA
    Heel veel suc6 nog meid!!!
    Veel liefs Rian

• 21 Mei 2012 - 11:24

Coor En Jan:

Ha Jo...

net trug van texel en even de mail checken en ja hoor ook weer 1 van jou.
    wat zijn julie toch bikkels om steeds zo actief jullie schoolwerk te doen.

nog even volhouden en geniet vooral van de laaste weken.
    want in nederland is alles denk ik snel weer gewoon.

tot spreeks op skype,
    liefs jan en cora

• 21 Mei 2012 - 12:06

Jaap En Petra & Kids:

He lieve zus,

Nou dat was weer een druk weekje zo te lezen!
    nog maar even niet aan denken dat je die kids straks weer achter moet laten tzal best moeilijk zijn!
    Hier vandaan vinden wij het net zo bijzonder hoor dat twee meiden die elkaar nog niet zo goed konden en het zo fixen RESPECT hoor!!
    Nou meiden hou jullie taai!!!
    Geniet nog even van jullie surinaamse bestaan want straks gaat alles weer op de klok!!

Liefs en een dikke knuffel van ons allemaa l" DE HERKIES"

• 21 Mei 2012 - 16:43

Omehenk En Tantelize:

in twee weken tijd hebben jullie heel wat werk verzet,en met goed resultaat.gefeliciteerd.
    blijkt maar weer echte hollanders zijn jullie.
    nog een maandje en dan weer naar huis,hoe voelt dat?iedereen weer zien,maar ook afscheid nemen. geniet er nog van om daar te zijn,en als jullie terug komen is het hier ook zomer.
    het wordt hier al wat warmer.
    groetjes van ons uit strijen.

• 22 Mei 2012 - 13:03

Anne-wil:

Haaayyy meiden;)

Elke keer als ik weer een verslag lees is er weer een week voorbij!
    Wat gaat dat snel, en voor jullie natuurlijk af tellen..:)

Tja.. maar onder tussen zitten jullie daar alzo lang, en hebben jullie misschien echt wel wat dingen over genomen van die Surinamers daarzoo..:P
    Straks dat strakke leven hier in Nederland...:)

zoo.. dat geloof ik meiden dat j toch zoiets heb ik ben hier niet voor niks en dat je denkt om even dit.. en dit te kunnen veranderen..?!
    Maar tja helaas, je moet al kijken hoeveel liefde jullie aan de kinderen hebben geven.
    Dat niet alleen, ook hebben jullie die kinderen van die club mooie dingen mee gegeven, wat uiteindelijk het belangrijkste is!! dat is toch super mooi werk!!

Zo nou dat geloof ik gelijk hoor!! jullie trekken je wel door alles samen heen!!

Nou meide, fijne week weer!!
    Geniet er nog maar even van!!:)

Groetjes uit het warme Hardinxveld..
    pppfff 28 graden..;)

• 22 Mei 2012 - 19:40

Br:

hoi meiden
    dat was een week met veel vragen en conclusies,maar toch ook van mooie conclusies en leuke dingen
    k heb veel respect voor jullie moed en doorzetting vermogen voor het werk wat jullie doen
    petje af meiden en hou nog effe vol
    en hou de positieve dingen vast
    en voor de laatste maand wens ik jullie ook dat je tot een rijke zegen mag zijn voor hen die onder jullie hoeden zijn
    veel succes en zegen vanuit een ook nu zonnig lekkerland

• 22 Mei 2012 - 20:11

Martha:

Ha Jo en Betty,

Leuk weer om jullie verhalen te lezen, de laatste weekjes nog druk, druk, druk
    Die kinderclub gaan jullie zeker missen, het is ook wel heel bijzonder en dankbaar werk wat je daar mag doen.
    Nog eventjes en de buurmeiden vertrekken ook naar het nu warme nederland ( bedankt ze nog even voor de foto`s) met vandaag 29 graden. Jammer hoor, maar nog even geduld voor jullie zit het er ook bijna op...

verder gaat alles hier goed, de temperaturen beginnen op suriname te lijken dus dat gaat de goede kant op. Spreek je snel op skype weer...

Liefs...